A Magyar Dantisztikai Társaság novemberi ülése
A Magyar Dantisztikai Társaság 2010 november 26-i ülésén az ismert Dante-kutató, Juan Varela-Portas de Orduña (Universidad Complutense de Madrid) tartott előadást Voi che 'ntendendo dal cielo di Venere címmel.
Az előadás a Paradicsom VIII. és IX. énekének perspektívájából tekintett vissza a Vita nuova után íródott, majd a Convivio első verséül választott Voi ch'intendendo il terzo ciel movete című canzonéra. A canzone kezdősorát Martell Károly idézi a Vénusz egében, s a hagyományos kritikai álláspont szerint a dantei önidézet egyfajta palinódia, amelyben a költő visszavonja egykori szövegének eszmei tartalmát, azt ugyanis, hogy Beatrice halála után okkal és joggal fordult inkább a filozófia tanulmányozása és szeretete felé. Juan Varela ezzel ellentétben azt mutatta be - igen meggyőző érvekkel -, hogy a Paradicsomban nincs szó palinódiáról, sőt a szöveg inkább megerősíti a canzone üzenetét, amennyiben a későbbi költői és eszmei tapasztalatok fényében szükségesnek ismeri el az egykori szellemi és poétikai fordulatot.
Az előadás a Paradicsom VIII. és IX. énekének perspektívájából tekintett vissza a Vita nuova után íródott, majd a Convivio első verséül választott Voi ch'intendendo il terzo ciel movete című canzonéra. A canzone kezdősorát Martell Károly idézi a Vénusz egében, s a hagyományos kritikai álláspont szerint a dantei önidézet egyfajta palinódia, amelyben a költő visszavonja egykori szövegének eszmei tartalmát, azt ugyanis, hogy Beatrice halála után okkal és joggal fordult inkább a filozófia tanulmányozása és szeretete felé. Juan Varela ezzel ellentétben azt mutatta be - igen meggyőző érvekkel -, hogy a Paradicsomban nincs szó palinódiáról, sőt a szöveg inkább megerősíti a canzone üzenetét, amennyiben a későbbi költői és eszmei tapasztalatok fényében szükségesnek ismeri el az egykori szellemi és poétikai fordulatot.